KATALOG

TA152 Odde Sulheim Brimi

Atterljomen

En gårdbruker uten musikkutdanning eller musikalsk bakgrunn. Ingen storspellemann. Bare en vanlig bonde, umåtelig glad i natur, og med sans for de vakre og fengende tonene. Han skulle komme til å lage melodier som ljomet rundt i nord-Gudbrandsdalen for snart hundre år siden.

atterljomen_cover

Sjugurd Garmo er hva man kan kalle et musikalsk unikum. Han ble født i 1896, og ble oppfostret av moren og tanta si. Han var enebarn og odelsgutt på Oppigard Garmo, ein storgard i fjellkommunen Lom. I et hardtarbeidende liv som bonde ble det lite tid til å spille, men likevel laget Sjugurd tonestykker som ikke lignet noe annet. Som 50-åring ga han fra seg gården på odel, og musikken kunne blomstre.

Musikken til Sjugurd Garmo ble tatt inn i repertoaret hos samtidige musikere i dalen. Melodiene var originale, drivende og melodiøse. Stykkene overrasket og grep lytterne på en ny måte. Det ble til sammen over 50 komposisjoner før Sjugurd gikk bort, 95 år gammel. Sjugurd Garmo ble i sin samtid en kjent om myteomspunnet person.

Astrid Sulheim, Bjørn Kåre Odde og Aslak Brimi er alle av de beste og mest aktive spellmennene i dagens folkemusikkmiljø. Alle er fra Lom, og alle har med seg musikkarven etter Sjugurd Garmo. Med prosjektet ATTERLJOMEN presenterer de Sjugurd-musikken, både med en CD og med en notesamling.

Musikeren Gabriel Fliflet skriver:

Tre av landets fineste spillemenn, fra en uvanlig musikalsk fjellbygd. Lom ligger opp mot Jotunheimen, og her har det i generasjoner levd markante spillemenn som har satt dype spor. Denne konserten tar utgangspunkt i arven etter én av dem: Sjugurd Garmo, som var en mester i å lage særpregede og iørefallende melodier.

Astrid Sulheim, Bjørn Kåre Odde og Aslak Brimi er alle godt under førti, men for lengst tungt behengt med priser og respekt. Vi skal fortrylles!

Musikarar
Astrid Sulheim (f1977) er busett i Lom og jobbar som fastlege. Ho har hatt Rolv Brimi som læremeister og har studert eit år ved akademiet i Rauland. I tillegg har ho lært av Knut Kjøk, Amund Bjørgen og Bjørn Odde. Ho har vore aktiv i Lom spelmannslag sidan starten av 90-talet og er med i felegruppa “Tufskrøkjun”. Astrid har vunne A-klassa på Landskappleiken tre gonger.

Bjørn Kåre Odde (f1990) er frilans musikar med utdanning frå Norges Musikkhøgskole i Oslo. I oppveksten hadde han bestefaren Bjørn Odde som læremeister, og seinare Vegar Vårdal og Per Sæmund Bjørkum. Bjørn Kåre har vunne fleire prestisjetunge prisar for sitt felespel kor ein av dei resulterte i ein solistopptreden med kringkastingsorkestret. Frå 2013 har han vore leiar i Lom spelmannslag og er i tillegg fast medlem i gruppene ”Majorstuen” og ”Lendmenn”.

Aslak Brimi (f1983) har vore aktiv spelmann, meiningsytrar og kappleiksdeltakar sidan 2000 og har vunne A-klassa på Landskappleiken tre gonger. Han har gått i lære hjå far sin, Rolv Brimi, og Bjørn Odde, og han har studert eit år ved akademiet i Rauland. Aslak har ei rekkje plateinnspelingar bak seg, både som musikar, prosjektleiar og produsent, og han fekk statens kunstnarstipend for 2015 og 2016. Han er leiar for Gudbrandsdølenes spelmannslag i Oslo.
 

Sjugurd Garmo2

Sjugurd Garmo was a farmer and fiddler from Garmo in Lom


Sjugurd Garmo (1896-1991) was a farmer and fiddler from Garmo in Lom. When his oldest son inherited the farm, he became even more active as a fiddler and composer.
Then he spent a lot of time in the mountains, and composed many tunes inspired by the Heimfjellet region. All of the music on this album was composed by Sjugurd Garmo.
-------------
I was both proud and happy when I read that Aslak, Bjørn Kåre, and Astrid were working on a “Sjugurd project” in which they planned to release a CD and a collection of transcriptions of music by my grandfather, Sjugurd Garmo. Astrid Sulheim, Bjørn Kåre Odde, and Aslak Brimi are three of today’s foremost folk musicians. They are deeply rooted in their local folk music tradition. All three are excellent performers, and are making an important contribution to the continuation of the local musical heritage. You could
say that the three of them are the spearheads among the younger performers in Lom Spelmannslag (Lom Fiddlers’ Association) today. They are also good teachers and role models for younger musicians.

My grandfather had many friends in the fiddlers’ milieu, and fellowship with other fiddlers in Lom Spelmannslag meant a lot to him. He liked to teach the music he composed, and was happy that his music was well received and put to use. Many of his tunes have been released on previous recordings, both in Norway and abroad. Performers of other genres of music have also released recordings of tunes by my grandfather. But this is the first time a special CD exclusively containing his compositions has been released.

I know I have the entire family with me when I give great thanks to Astrid, Aslak, and Bjørn Kåre for the work they have done on this project. Their work is instrumental in imparting my grandfather’s music for the pleasure of both present and future listeners.

At a gathering of Lom Spelmannslag, my grandfather said that “if it hadn’t been for all of you, I could have stuffed my tunes into my back pocket.” Luckily, grandfather’s music didn’t end up in his back pocket.
/ Garmo, January 2016
Svein Garmo