KATALOG

TAW04_digipak_10.126.indd

TAW04 Inga Juuso og Harald Skullerud

Juusk

JUUSK, en duo med hundre forskjellige stemmer, spiller tradisjonell samisk musikk. Duoen består av Inga Jusso (f. 1945), joik og Harald Skullerud (f. 1972), perkusjon.

Inga Juuso er fra Kautokeino og er en av de mest betydningsfulle utøverne av samisk tradisjonsmusikk her i landet. Hun har et uendelig karaktermangfold i stemmen. Inga Juuso har en lang liste med produksjoner både som skuespiller (Kautokeinoopprøret), tv, radio og fonogramutgivelser. Hun har turnert verden rundt i forskjellige formater og konstellasjoner. I den senere tid har hun hatt stor suksess sammen med Steinar Raknes (kontrabass).

Harald Skullerud fra Hamar har spilt verdensmusikk i over 15 år. Han har studert perkusjon i flere afrikanske og arabiske land. Harald Skullerud har sammarbeidet med musikere som Jon Balke, Bjørn Klakegg, Niko Valkeapaa, Solo Cissokho, Karl Seglem.

JUUSK er en duo som stråler og søker nær kontakt med publikum. Samtidig lager de magiske øyeblikk med lange linjer bakover.

- Nominert til Spellemannprisen 2012.
- Inga Juuso ble utnevnt til årets folkemusiker 2012 under Folkelarm.

an ancient form of music adapting itself to the modern world

Juusk is the duo of vocalist Inga Juuso and percussionist Harald Skullerud. Jusso is from the Kautokeino region of Norway and one of the leading performers of Joik, the traditional Sami form of song. She is both an actor, a TV and Radio host, and performs Joik with a number of different jazz, world, and traditional musicians. Skullerud is a noted world music percussionist who has studied in Africa and the Middle East.

Joik is a form of chanting where the performer attempts to transfer the essence of a person or place into song. There are many examples of this here, with Joiks about persons, places, animals (crows and wolves), and nature. It’s very rhythmic and flowing music, driven along by Skullerud’s driving sense of percussion and Jusso’s hypnotic voice. Jusso’s work is very rooted in tradition, but often with a modern sound and spirit. It’s music full of improvising and life.

This is a fine example of an ancient form of music adapting itself to the modern world and loosing nothing in the transition.