Bergens tidende: Innfrir alle forventninger
 Telemarksavisa: Slik skal det spelast
 Fedrelandsvennen
5liten.gifVarden
 

 

Per Anders Buen Garnås er født inn i en musikalsk familie, og har en genuin interesse for den gamle slåttemusikken. Han har lært av en rekke hardingfelespelemenn som er regnet blant de fremste i Norge; Knut Buen, Hauk Buen, Hallvard T. Bjørgum, Bjarne Herrefoss, Olav Øyaland og Einar Løndal for å nevne noen. Per Anders Buen Garnås spilte seg opp i eliteklassa på Landskappleiken i 1999 som en av de yngste noensinne. Han vant denne i 2003, og han har vunnet Fanitulltevlinga under Den Norske Folkemusikkveka på Ål fire ganger. Per Anders er med på flere CD-utgivelser deriblant Odd Nordstogas “Luring” (2004), Agnes Buen Garnås` ”Han rider den mørke natt.” (2002) og Ingvill Marit Buen Garnås “På grønalihei” (2003). Han var også nominert til spelemannsprisen med soloplata “Åleine” (2001).

Knut Dahle (1834–1921) levde sitt liv i Tinn i Telemark, og hans slåtter vandra særlig gjennom sønnesønnene Johannes (1890–1980) og Gunnar Dahle (1902–1988). Olav K. Øyaland (f.1922) lærte i neste rekke store deler av repertoaret til Johannes, og han ble på denne måten Per Anders sin nærmeste kilde til musikken etter Knut Dahle.

Daniel Sandén-Warg ble hektet på den gamle slåttemusikken da han som ung tenåring Sverige fikk tak i en kassett med hardingfelespelemannen Torleiv Bjørgum. Han kjøpte seg fele og reiste til Setesdal for å lære. I dag er han bosatt i Rysstad, og har i løpet av kort tid markert seg som en av de fremste felespillere i landet. Daniel Sandén-Warg spiller hardingfele, fele, munnharpe, gitar og nyckelharpa. Han har lært de fleste slåttene direkte av Hallvard T. Bjørgum, andre viktige inspirasjonskilder er Andres K. Rysstad og Torleiv H. Bjørgum. Med gruppa Harv (1996), har han turnert mye i Europa, Sør-Amerika og USA. Harv arrangerte også musikken til Tryllefløyta - ein folkeopera (regi Leif Stinnerbom), som hadde premiere på Den norske Opera høsten 2005. Sandén-Warg spiller i bandet til Odd Nordstoga, og sammen med Sigurd Brokke ga han i 2007 ut plata Rammeslag. Slåttene er i hovedsak fra Tinn i Telemark og fra Setesdal i Aust-Agder. Knut J.Heddi (1857–1938) bodde på Rysstad i Setesdal, og musikken etter han har vandra særlig gjennom Andres K. Rysstad (1893–1984). Torleiv H. Bjørgum (1921–1990) ga dette videre fra Andres til sønnen Hallvard T. Bjørgum (f.1956). Hallvard har vært Daniel sin nærmeste kilde til stoffetetter Knut J.Heddi.
 

like a ton of bricks and a waft of the gentlest wind

if you’ve never heard music played on the fiddle or jew’s harp before, this is the place to start. And if you have, be advised that what you are holding is a landmark recording.This timeless music is likely to hit you like a ton of bricks and a waft of the gentlest wind. That’s how itwas for me. With this album,Per Anders and Daniel have brought to light important musical elements that have been pushed aside by other musical trends for years and years. Exactly what they consist of is best left to the listener to explore.

The tunes are mostly from Tinn,Telemark and Rysstad,Setesdal. Knut J. Heddi lived at Rysstad,Setesdal,and his style was continued primarily by Andres K. Rysstad (1893–1984). Torleiv H.Bjørgum (1921–1990) passed what he learned from Andres to his son Hallvard T. Bjørgum (b. 1956),who became Daniel’s primary source of material after Knut J. Heddi. Knut Dahle spent his life in Tinn,Telemark, and his tunes were taken up by his grandsons Johannes (1890–1980) and Gunnar Dahle (1902–1988). In turn,Olav K.Øyaland (b. 1922) learned a large part of Johannes’repertoire. He is Per Anders’primary source of music after Knut Dahle.