De to meritterte musikerne har de siste to åra samarbeidet med tre veldig forskjellige komponister for å utvikle ny musikk for folkemusikere. En av komponistene, Wolfgang Plagge, har en verksliste som spenner fra liturgisk musikk til symfoniske verk. Midt i dette spennet finner vi «Aspects» som han har skrevet spesielt til Odde og Nilssen.

- «Aspects» er et tresatsig verk på omlag 17 minutter, og spennet i dette verket alene er stort. Melodiske tema i skarp duell, uforløste harmonier, lange klangflatelinjer og melankolske folketoner er noe av det som preger uttrykket. Vi har lært mye av å samarbeide med Plagge, spesielt når det kommer til det musikalske, men også det å reflektere rundt hva det vil si å bryte litt ut av det vanlige. Her er det mange aspekter, smiler duoen.

Omvendt Grieg
Odde og Nilssen har begge vokst opp med folkemusikk og -dans, og begge har fullført folkemusikkstudiet ved Norges musikkhøgskole. Sammen spiller de mye runddansmusikk, spesielt den tradisjonen som var så fruktbar på Hedmarken rundt år 1900, nemlig «Storgardsmusikken». På den tiden var dette motedansene for fintfolk med store gårder, og musikere, amatører så vel som skolerte, fikk tak i musikk fra Europa, komponerte i den stilen og brukte det i større ensembler med stryke- og treblåsinstrumenter.

- Folkemusikk har til alle tider blitt farga av si samtid og sine utøvere, og utvikling er helt avgjørende for å holde liv i tradisjoner. Den nye musikken som kom til Norge på 1800-tallet skapte nok mye debatt, sinne og fortvilelse blant de mest konservative. Det same skjedde da Grieg tok folkemusikken inn i kunstmusikalske uttrykk. Romantikerne tok folkemusikken i bruk i sine komposisjoner; vi tar kammermusikken til oss som folkemusikere. En slags omvendt Grieg, kanskje? spør Nilssen.

«Kotelettar, pøls og steik»
Odde og Nilssen har ikke fått hvem som helst til å skrive musikk til seg. I tillegg til Wolfgang Plagge finner vi også Henning Sommerro og Synnøve Bjørset – ikke helt ukjente navn. Sommerro er kjent for å ha arbeidd med mange stilarter og mange sjangre. Han har ofte latt seg inspirere av folkemusikk og gammeldans og liker å vri og vende på kjente normer.

- Musikk er ofte assosiasjonsbasert, og da vi kontaktet Henning fikk han to ord av oss: Gammeldans og humor. Han leverte som bestilt, men vi hadde vel ikke forutsett at vi skulle få servert «Kotelettar, pøls og steik». Dette stykket står i veldig kontrast til Plagge sin «Aspects», meiner Odde.

«Innsirkling. Samvett»
Synnøve Bjørset bidrar også med en komposisjon på denne plata. Stykket hennes er basert på boka «Innsirkling» av Carl Frode Tiller hvor han skaper helt unike stemningsbilder av den gnagende kjensla av å ha dårlig samvittighet.

- Det er klangen av denne indre uroa som Bjørset søkte å formidle da hun lagde komposisjonen «Innsirkling. Samvett». Stykket er egentlig skrevet for strykeensemble, men med god hjelp fra komponisten selv synes vi at det ble en fin «intermezzo» mellom Sommerro og Plagge sine stykker, fastslår Nilssen.

- Hvorfor har plata fått navnet «Edge»?

- For oss har dette på mange måter vært et utviklingsprosjekt hvor vi har utfordret både oss selv og musikken. Det er nesten så vi har følt at vi står på kanten av stupet noen ganger. Vi føler at plata er «on the edge» og håper at plata gir en opplevelse av tradisjonshåndverk, nyskaping og et annerledes perspektiv på dagens folkemusikkbilde.

Nettlenker

www.oddenilssen.com
www.talik.no
www.bkodde.no
www.olenilssen.com

Faktabokser om utøverne

Bjørn Kåre Odde (f 1990)
- Spiller fele og bratsj
- Fra Lom i Gudbrandsdalen
- Vant Innlandets solistpris (Toneprisen) i 2013, kåret til Årets Unge Folkemusiker i 2015, og vant Folkelarmpris i 2016.
- Spilte «Spelemannen» i musikalen «Spelemann på taket» på Det Norske Teatret i 2014.

Ole Nilssen (f 1993)
- Spiller trekkspill og durspill
- Fra Løten på Hedmarken
- Fått Løten Kommunes kulturpris (2017), Folkelarmprisen 2015 for plata Slåttespel på toradar, vinner av Dans fele kl. A på Landskappleiken to gonger.
- Nominert til Folkelarmprisen 2017 med soloplata ”Premiér”